Monday, September 14, 2015

My Own Collection of Pengalaman Seram #2

Sambung cerita seram...



3. Nama dipanggil berkali-kali

Kesah ni berlaku pada malam pertama waktu I mula-mula menjejakkan kaki ke ITM Dungun (masa tu belum UiTM). Awal tahun 90an dulu, pelajar2 perempuan yang baru akan ditempatkan di campus Sura Gate. Campus Sura Gate ni sebenarnya sangat cantik dan damai sebab suasananya macam kampung. Terletak pulak di tepi laut, memang boleh dengar bunyi ombak. Rumah-rumah pun rumah-rumah style kampung. Setiap rumah dikenali dengan nombor dari SG1 sampai lah yang terakhir, SG22.

Kesahnya, lepas dah daftar dan diberikan hostel, bertebaran lah kami mencari rumah masing-masing. I ingat lagi, arwah abah I bawak kereta pusing2 cari rumah. Akhirnya sampai lah kami ke rumah yang diberi. I ditempatkan di SG22. Mula-mula nampak rumah tu, first impression memang I dah boleh rasa rumah ni keras. SG22 ni rumah yang paling besar, terletak paling hujung kampung dan yang paling hampir dengan pantai. I memang tak sedap hati tengok rumah ni dan bila masuk ke dalam, makin berganda-ganda rasa gundah-gulana. Mana taknya, dah la besar, di dalamnya banyak lorong2 dan bilik2 dan ada pulak bilik2 yang dikunci yang disimpan macam2 barang. I rasa macam duduk dalam rumah usang yang separuh darinya adalah store.

Anyway, dah ini yang diberi, takkan lah nak banyak songeh kan? Dah sah2 kita pelajar baru. I pun berkenal2lah dengan pelajar2 lain dan rata2 memang kami semua tak seronok dengan keadaan rumah tersebut. Tapi kami support each other, sedapkan hati masing2. Malam tu lepas dinner, tak tau lah apa masalahnya, rumah tu black out lah pulak. Tak ingat pulak I samaada satu kampung tu yang blackout atau hanya rumah kami. Tapi yang pasti, bila gelap-gelita macam tu, faktor seram tu lebih lah berganda2 dah akhirnya kami sepakat berjumpa dengan warden mintak ditukarkan ke rumah lain.

Setelah puas memujuk-rayu, warden pun agaknya kesian, dia datang bawa torchlight dan suruh kami semua kemas barang masing2 untuk pindah rumah lain malam tu jugak. Alhamdulillah, dapat lah rumah yg I pun tak ingat SG berapa tapi in much better condition than SG22.

Maka di sinilah bermulanya citer seram I hehehe...

Malam tu kami masing2 pun lepas dah mandi dan sebagainya, kami pun tidur. I tidur katil bawah, my fren sorang ni tidur katil atas (katil 2 tingkat). Sekali di tengah-tengah malam tu, sedang lena tidur I dengar suara seseorang memanggil2 nama I. Mula2 dengar tu I diam je sebab nak pastikan betul ke, dan dari mana datang suara tu. I malas nak layan so I buat2 tidur sambil mengharap suara tu akan stop memanggil. Tapi tak... suara tu terus memanggil nama I dengan kuat, memang nak suruh I bangun. I tengok keliling, semua orang tengah tidur lena... takkan lah sorang pun tak dengar suara tu sikit punya kuat ke panggil. Suara perempuan.

Tiba-tiba tak tau lah what got into me, I pegi menyahut pulak. Ye lah, kita kalau dah orang bertubi2 panggil nama kita macam urgent je, kan ke secara spontan kite pun sahut "ye, ye, apa dia?". Lepas tu suara tu cakap something yang I tak boleh faham dan tak tahu biji butirnya. Bila I cakap "Ha?" dia ulang balik tapi sama jugak, I tak paham. Last2 I turun katil dan jenguk katil atas, kut2 lah my fren ni yang bercakap kan? MasyaAllah, hamba Allah tu tidur lena, I kejut pun dia tak sedar.

Terus tiba2 suara tu dah tak berbunyi dan I diselubungi ketakutan. Ya Allah... nak taknak, terpaksa lah buat muka tak malu, tumpang tidur katil kawan sebelah. Nasib baik lah ramai dalam bilik tu. Kalau cuma I berdua dengan kawan I yang tidur katil atas tu tak ke haru? Cemana nak share katil tingkat atas? Kang ada yang tergolek jatuh benjol dahi kang hahahah!

Esoknya bila I buat survey tanya, takde siapa pun dengar panggilan yang I dengar malam tu. Mungkin semua penat sangat kut lepas seharian travel dari kampung masing2, daftar, angkut2 barang bagai.... I ni memang mudah tersedar walau penat cemana pun.

Apa-apa pun, syukur, kami akhirnya ditempatkan di SG10, rumah yang paling best kat Sura Gate tu sebab ada peti sejuk hehehehe! The only house yang ada peti sejuk. Peti sejuk tu sebenarnya adalah hadiah utk pertandingan rumah terbaik untuk previous students, jadi memang nasib baik kamilah ditempatkan di situ. Walau bagaimanapun, kami maintain rumah tu baik2 dengan kerjasama yang tinggi sebab... sebab takut peti ais kena tarik balik hahahaha!

Al-Fatihah untuk arwah abah yang sentiasa sanggup bersusah-senang demi anak2. I miss you, abah!


No comments:

Post a Comment

Thanks for visiting and leaving your comments. Apologies, if I am slow to reciprocate but I will, insyaAllah ^_^